تعزیه حبیب آباد برخوار

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه مرحوم سید کریم مومنی

 

 

مرحوم سید کریم مومنی حبیب آبادی

درسال 1320در خانواده ای مذهبی در حبیب آباد متولد شد .تعزیه خوانی را حدود سن 24 سالگی با استادانی همچون مرحوم استاد نبی اله فقیه،حاج مصطفی فقیه،ومصطفی محسنی  و سایر ذاکرین شروع کرد.

مرحوم سید کریم مومنی با خلوص نیت و بدون ریا وبا کناره گیری هرگونه خرافه و بعضی از تحریرهای نامتعارف و نامناسب به اجرای تعزیه که اکثرا نقش های موافق خوان بالاخص شبیه امام حسین(ع) بود می پرداخت.و عمرخویش را بانوکری و خادمیت در راه اهل بیت(ع) قرار داد.

وی با پیشه شغل کشاورزی و دامداری تبحر زیادی در رام کردن و سوارکاری داشت . به گونه ای که سوارکاری او در حبیب آباد مثال زدنی و فوق العاده بود.

آن مرحوم درحدود 40 سال در مجالس سید مظلومان با صداقت و اخلاص کامل در نقش امام خوان ایفای نقش کرد. 

تعزیه شهادت امام ایشان نمونه ای است که در روز عاشو را  هرسال خیل عظیم جمعیت را از اطراف شهر حبیب آباد و اصفهان به حسینیه جذب میکرد.

سرانجام پس از یک دوره بیماری و کناره گیری از تعزیه خوانی سر انجام در شامگاه  ،در تاریخ 1394/09/05  چشم از دنیا فرو بست .

مزار ایشان در آستان امامزاده عبدالمومن می باشد.

روحش شاد یادش گرامی

 

تعزیه شهادت امام ،مرحوم سید کریم مومنی

 


 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1396برچسب:معرفی پیشکسوت تعزیه مرحوم سید کریم مومنی, تعزیه حبیب آباد برخوار, تعزیه حبیب اباد,

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه مرحوم کربلایی تقی دهقانی

 

 

 

کربلایی مرحوم تقی دهقانی

فرزند مرحوم استاد و پدر تعزیه ایران مرحوم ملاحسین دهقانی(شمر) میباشد. وی درسال 1323 در خانواده مذهبی در حبیب آباد بدنیا آمد. در خانواده ای که با تعزیه آشنایی کامل داشت و این جرقه ای شد که وی در دوران کودکی به سمت تعزیه خوانی قدم برداشته و تشویق شود . دوران جوانی را نزد استادانی همچون مرحوم پدر خویش  و مرحوم حسین نوربخش (ملقب به قاسم) به تعلیم تعزیه خوانی پرداخت . بعد با تعزیه خوانانی همچون مرحوم استاد نبی اله فقیه  و مرحوم سید کریم مومنی وحاج مصطفی فقیه هم نقاب شد و به تعزیه خوانی پرداخت.

مرحوم تقی دهقانی در نقش هایی ازجمله حضرت زینب(س)، ام لیلا، برادر حر، زهیر، قاصد(مرد عرب) ،سلطان قیس و وزیر و...  به ایفای نقش پرداخت.

وی جزء اولین افرادی بود که حسینیه را بمناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر سیاه پوش و حسینیه را آماده و مهیا جهت برگزاری مراسم تعزیه خوانی می ساخت .

سر انجام در ایام فاطمیه خرداد ماه سال 1387 ه.ش  بر اثر سانحه تصادف تحت درمان قرار گرفت و در تاریخ 1387/04/15  دیده به جهان فروبست . مزار ایشان در بهشت زینب حبیب آباد می باشد.

 

روحش شاد یادش گرامی

همچنین برادر مرحومش حسن دهقانی(تعزیه خوان)

 

 قسمتی از اجرای تعزیه خوانی مرحوم کربلایی تقی دهقانی

 


 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1396برچسب:معرفی پیشکسوت تعزیه مرحوم کربلایی تقی دهقانی, تعزیه حبیب آباد برخوار, تعزیه حبیب اباد,

معرفی اجمالی استاد و پیشکسوت تعزیه مرحوم نبی اله فقیه حبیب آبادی

 

 

 

نبی اله که بیرق برکفش ازشاه خوبان داشت

انلحق در عزای خسرو دین چشم گریان داشت

همیشه خادم درگاه حیدر همچو قنبر بود

زتوفیق خدا بر آل طه عهد وپیمان داشت

 

استاد تعزیه ایران مرحوم نبی اله فقیه

فرزند مرحوم هادی متولد 1300 درحبیب آباد است .وی تعزیه خوانی را حدود 5 سالگی آغاز کرد.ایشان را میتوان گفت بعد از مرحوم ملاحسین دهقانی  در عرصه تعزیه خوانی  ادامه دهنده راه ان مرحوم بودند.

استاد نبی اله فقیه در جشنواره ها و سوگواره ها ی بسیاری در سراسر ایران شرکت کردند از جمله مکانهایی که ایشان به اجرای تعزیه پرداختند تهران و شیراز و اصفهان وحومه میباشد

آن مرحوم که به استاد تعزیه ایران معروف گردید شهرت خاصی در زمین مخالف خوانی به ویژه شبیه  شمر بن ذی الجوشن (لعنه الله علیه) داشت. ایشان به عنوان سرپرست گروه تعزیه خوانان حسینیه حضرت اباالفضل ع (معروف به محله پایین) حبیب آباد به تربیت تعزیه خوانانی پرداخت که امروزه از اقامه کنندگان تعزیه در این بخش می باشند.وی یکی ازاعضای شورای تعزیه اصفهان بودند . ایشان بدلیل بیماری مدتی از تعزیه خوانی کناره گرفت و به تعزیه گردانی پرداخت .از جمله نقش های مثال زدنی ایشان همان اجرای نقش شمر بود ودر نقش هایی همچون ابن سعد به ایفای تعزیه خوانی پرداختند.وی درمدت عمر خویش با پیشه شغل کشاورزی به خدمت در آستان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) پرداخت و سرانجام پس از طی یک دوره بیماری  در تاریخ 1378/10/17 به سرای باقی شتافت آرامگاه وی در آستان مقدس حضرت عبدالمومن ع حبیب آباد می باشد.

  

                                                                                                                                                                                                  روحش شاد یادش گرامی

 

 

قطعه ای از ورود شمر از استاد نبی اله فقیه 

 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: چهار شنبه 31 خرداد 1396برچسب:معرفی استاد و پیشکسوت تعزیه مرحوم نبی اله فقیه , تعزیه حبیب آباد برخوار, تعزیه حبیب اباد,

معرفی اجمالی استاد و پدر تعزیه ایران مرحوم ملاحسین دهقانی(شمر)

 

 

استاد و پدر تعزیه ایران  مرحوم ملا حسین دهقانی

در سال 1326(ه.ق) (حدود سال 1287 ه.ش) در حبیب آباد برخوار در خانواده ای مذهبی متولد شد. در اوایل کودکی به تحصیل علوم مختلف همت گماشت. در جوانی به هنر تعزیه خوانی مشغول شد. پس از مدتی با اشعار شاعران و نوحه سراها سبک سازی تعزیه را به اجرای کنونی متحول کرد و به ناظم البکاء لقب گرفت. 

سپس به تعلیم رجزخوانی، اشقیاخوانی، بحرالطویل خوانی،مقتل خوانی پرداخت.

از شاگردان بنام ایشان می توان استاد نبی الله فقیه که بعد ها در تعزیه خوانی لقب استادی به خود گرفت را نام برد.

متاسفانه از ایشان سند تعزیه ای مانند فیلم وجود ندارد ولی چند صوت ازاجرای ایشان موجود است . از ایشان در مراسم و جشنواره تعزیه خوانی که در تهران برگزار گردید به عنوان پدر تعزیه ایران شناخته شد.  

سزای این اخلاص خدمت حسینی توفیق زیارت و همنشینی با حضرت جواد الائمه(ع) در سفر مشهد الرضا و خبر تاریخ رحلت از لسان خود را به همراه داشت.

وی در سن 73 سالگی در سال 1399 هـ. ق مطابق با 19 تیر 54 به ملکوت اعلی پیوست. 

مزار ایشان در بهشت زینب حبیب آباد است.

                                                                                                  روحش شاد یادش گرامی

 


 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: چهار شنبه 29 آذر 1395برچسب:معرفی پیشکسوت تعزیه مرحوم ملا حسین دهقانی , تعزیه حبیب آباد برخوار, تعزیه حبیب اباد,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

تعزیه حبیب اباد