تعزیه حبیب آباد برخوار

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه محمد علی طالبی
 پیشکسوت تعزیه آقای محمد علی طالبی
 
 
 آقای محمد علی طالبی فرزند علی در سال 1320 در حبیب آباد برخوار متولد گردید. وی تعزیه خوانی را در سن 22 سالگی و از سال 1342 آغاز نمود. از جمله افرادیکه وی را تشویق به تعزیه خوانی نموده و نامبرده از ایشان تاثیر پذیرفته می توان به تعزیه خوانهای قدیم همچون مرحوم ملاحسین دهقانی (ملاحسین شمر) ، مرحوم علی اکبر مهوری (علی اکبر ابن سعد) ، مرحوم عبدالمحمد شریفی و مرحوم نبی اله فقیه اشاره نمود. 
 
 آقای طالبی ابتدا در نقش علی اکبر در حسینیه محله بالای حبیب آباد ایفای نقش می نمود و پس از آن در سال 1360 با کمک عده ای از علاقه مندان به تعزیه و خیرین محل اقدام به تاسیس حسینیه مهدی قائم عج (معروف به محله پاریس ) حبیب آباد نموده و در نقش های دیگری همچون قمر بنی هاشم و امام حسین (ع)، حر ، مسلم ، امام علی ع ، امام حسن ع  و ... تا کنون به ایفای نقش پرداخته است.
 
 وی که به شغل کشاورزی مشغول است در ایام مختلف سال در هیـــآت مذهبی حبیب آباد به ویژه هیئت صــاحب الـــزمان عج حبیب آباد اقدام به مداحی و نوحه خوانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نموده و در جلسات مذهبی حضور فعالی دارد.
 
                                                                                                                                            با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون 
 
 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: جمعه 22 خرداد 1396برچسب:,

معرفی اجمالی پیشکسوت تعزیه مرحوم مصطفی منصوری
مرحوم مصطفی منصوری حبیب آبادی
 
 
 
وی هنر اصیل تعزیه خوانی را از دوران نوجوانی آغاز نمود. فقط ده سال داشت که دوران یادگیری تعزیه را در نقش های موافق خوان در حضور دو تن از پیشکسوتان تعزیه حبیب آباد به نام استاد مرشد غلامرضا مهوری و حاج نایب خیری در حسینیه محله پایین آغاز نمود.
 
 
آن مرحوم به علت علاقه خود به این هنر اسلامی و نیز علاقه مردم این شهر به هنر تعزیه خوانی پس از گذشت چند سال به همراه تعدادی از تعزیه خوانان دیگر این شهر اقدام به تشکیل گروه تعزیه خوانی جدید نمودند که پس از مدتی با همت مردم و متولیان امر حسینیه حضرت امام حسین و حضرت ابالفضل(ع) معروف به محله بالا تاسیس شد که تا امروز عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در آن برپاست.
 
آن مرحوم بیشتر در نقش های موافق بالاخص شبیه امام حسین (ع) به ایفای نقش می پرداخت.
و در ایام دهه اول محرم و روز عاشورا جمعیت زیادی از مشتاقان  امام حسین علیه السلام و عزاداری روز عاشورا برای دیدن تعزیه به آن حسینیه رهسپار می شدند.
او به علت بیماری دیابت در اواخر عمر قادر به ادامه تعزیه نبود و در سال 1382 شمسی دار فانی را وداع گفت.  
 
                                                                                                        روحش شاد و یادش گرامی
 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: جمعه 12 خرداد 1396برچسب:,

معرفی اجمالی استاد و پیشکسوت تعزیه مرحوم نبی اله فقیه حبیب آبادی

 

 

 

نبی اله که بیرق برکفش ازشاه خوبان داشت

انلحق در عزای خسرو دین چشم گریان داشت

همیشه خادم درگاه حیدر همچو قنبر بود

زتوفیق خدا بر آل طه عهد وپیمان داشت

 

استاد تعزیه ایران مرحوم نبی اله فقیه

فرزند مرحوم هادی متولد 1300 درحبیب آباد است .وی تعزیه خوانی را حدود 5 سالگی آغاز کرد.ایشان را میتوان گفت بعد از مرحوم ملاحسین دهقانی  در عرصه تعزیه خوانی  ادامه دهنده راه ان مرحوم بودند.

استاد نبی اله فقیه در جشنواره ها و سوگواره ها ی بسیاری در سراسر ایران شرکت کردند از جمله مکانهایی که ایشان به اجرای تعزیه پرداختند تهران و شیراز و اصفهان وحومه میباشد

آن مرحوم که به استاد تعزیه ایران معروف گردید شهرت خاصی در زمین مخالف خوانی به ویژه شبیه  شمر بن ذی الجوشن (لعنه الله علیه) داشت. ایشان به عنوان سرپرست گروه تعزیه خوانان حسینیه حضرت اباالفضل ع (معروف به محله پایین) حبیب آباد به تربیت تعزیه خوانانی پرداخت که امروزه از اقامه کنندگان تعزیه در این بخش می باشند.وی یکی ازاعضای شورای تعزیه اصفهان بودند . ایشان بدلیل بیماری مدتی از تعزیه خوانی کناره گرفت و به تعزیه گردانی پرداخت .از جمله نقش های مثال زدنی ایشان همان اجرای نقش شمر بود ودر نقش هایی همچون ابن سعد به ایفای تعزیه خوانی پرداختند.وی درمدت عمر خویش با پیشه شغل کشاورزی به خدمت در آستان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) پرداخت و سرانجام پس از طی یک دوره بیماری  در تاریخ 1378/10/17 به سرای باقی شتافت آرامگاه وی در آستان مقدس حضرت عبدالمومن ع حبیب آباد می باشد.

  

                                                                                                                                                                                                  روحش شاد یادش گرامی

 

 

قطعه ای از ورود شمر از استاد نبی اله فقیه 

 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: چهار شنبه 31 خرداد 1396برچسب:معرفی استاد و پیشکسوت تعزیه مرحوم نبی اله فقیه , تعزیه حبیب آباد برخوار, تعزیه حبیب اباد,

شهادت حضرت امام علی (ع)تسلیت باد.

شهادت حضرت امام علی (ع)تسلیت باد.

 

 


 

تعزیه حبیب آباد ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 خرداد 1396برچسب:,

تعزیه حبیب اباد